1941 yılında Orhan Veli, Oktay Rıfat, Melih Cevdet “Garip” adlı ortak bir kitap yayımladılar. Şiirle ilgili görüşlerini bu yapıtın ön sözünde “yerleşik şiir anlayışına meydan okuduklarını” açıkladılar.
Kitabın ön sözü Orhan Veli tarafından yazılmış ancak bu ön söz, topluluğun ortak görüşü olduğundan imzasız yayımlanmıştır.
Şiire getirdikleri yenilikler nedeniyle” I. Yeni” olarak anılmıştır.
1950’de Orhan Veli’nin beklenmedik ölümüyle sona ermiştir.
ÖZELLİKLERİ
Geleneksel şiire, şiirde kalıplaşmış kurallara, şiirde duyguya ve anlamsızlığa, anlam ve söz sanatlarına, imgeye, kapalı söyleyişlere, şairaneliğe, ölçü, uyak, dörtlüğe karşı çıktılar.
Şiiri biçimsel özelliklerden kurtarıp anlamı ön plana çıkardılar.
Serbest ölçüyle uyaksız şiir yazdılar.
Süslü, sanatlı, mecazlı, şairane söyleyişten uzak kaldılar.
Şiiri, sırandan insanların anlayabileceği açıklık ve basitliğe indirgediler.
Şiirde o döneme kadar işlenmemiş konuları ele aldılar.
Günlük hayatı, yaşama sevincini, basit konuları, sıradan/küçük insanlar işlediler.
Toplumsal aksaklıkları mizahi, nükteli bir dille aktardılar.
Günlük konuşma dilini, halk söyleyişlerini şiire uyguladılar.
Espriye, şaşırtmaya, nükteye dayalı bir anlayış benimsediler.
Duyguya değil, akla önem verdiler.
Şiirin resim, musiki gibi diğer sanatlarla iç içe girmesine karşı çıktılar.
İdeolojik ve politik söylemlere, memleket sorunlarına yer vermediler.
Sürrealizm ve Dadaizm akımlarından etkilendiler.
Şiire özgü bir sözcük kadrosunun olmadığını “nasır”dan “lağım”a her sözcüğün şiirde yer alabileceğini savundular.
GARİPÇİLER
ORHAN VELİ KANIK(1914-1950)
Melih Cevdet Anday ve Oktay Rıfat Horozcu ile ortaokul ve lise yıllarında başlayan arkadaşlıkları ömür boyu sürmüştür.
1941’de Melih Cevdet ve Oktay Rıfat’la birlikte Garip Hareketi’ni başlatmış ve bu hareketin öncüsü olmuştur.
Geleneksel şiir anlayışına karşı çıkmış, şiiri biçimsel bağlardan kurtararak ölçüsüz, uyaksız şiirler yazmıştır.
Şairane söyleyişten, basmakalıp benzetmelerden ve söz sanatlarından kaçınmış; şiiri daha basit ve kısa bir forma dönüştürmüştür.
Orta sınıf insanın küçük sorunlarını ön plana çıkarmış, sıradan insanları, günlük yaşamı ele almıştır.
Yergi, nükte, mizah ve şaşırtmaya dayalı şiirler yazmıştır.
Şiirlerinde günlük konuşma dilini kullanmıştır.
Akıma adını veren GARİP kitabının ön sözünde şiirle ilgili görüşlerini anlatan sanatçı; ölçü ve uyağın şiiri yozlaştırdığını, şiirin insanın beş duyusuna değil beynine seslenen bir söz sanatı olduğunu, şiirin toplumun geneline seslenmesi gerektiğini belirtmiştir.
İstanbul’u Dinliyorum ve Anlatamıyorum gibi lirik şiirleriyle büyük beğeni kazanmıştır.
Kitabe-Seng-i
1947’de Yaprak dergisini çıkarmıştır.
La Fontaine’den çeviriler yapmış, Nasrettin Hoca fıkralarını manzumlaştırmıştır.
ESERLERİ:
ŞİİR: Garip, Vazgeçemediğim, Yenisi, Karşı, Destan Gibi
Düzyazı: Sanat ve Edebiyatımız, Bindiğimiz Dal
MELİH CEVDET ANDAY(1905-2002)
Orhan Veli ve Oktay Rıfat’la birlikte Garip akımının kurucularındandır.
İlk şiirlerini Garip hareketinin çizgisinde yazmıştır.
1950’de Orhan Veli’nin ölümüyle Garip hareketi son bulmuş, bundan sonraki şiirlerinde duygudan çok akla, düşünceye ve gelecek güzel günlerin özlemine yer vermiştir.
1954’ten sonra toplumsal gerçekçi ve kavgacı şiire yönelmiş, Telgrafhane ve Yan Yana kitaplarındaki şiirlerinde toplum ve insani değerleri savunmuştur.
1960 sonrası şiirlerinde “Kolları Bağlı Odysseus” şiirinden başlayarak Eski Yunan ve Doğu kültürüne ait mitolojik unsurlara yer vermiştir.
Şiirlerinde yalın; düzyazılarında özlü, esprili ve şiirsel bir dil kullanmıştır.
ESERLERİ:
ŞİİR:
Garip (1941, Orhan Veli ve Oktay Rifat'la birlikte)
Rahatı Kaçan Ağaç (1946)
Telgrafhane (1952)
Yan Yana (1956)
Kolları Bağlı Odysseus (1962)
Göçebe Denizin Üstünde (1970)
Teknenin Ölümü (1975)
Sözcükler (1978, toplu şiirler)
Ölümsüzlük Ardında Gılgamış (1981)
Tanıdık Dünya (1984)
Güneşte (1989)
Yağmurun Altında (1995)
Yalan
Rahatı Kaçan Ağaç
Şinanay
Şiir Çevirileri:
Annabel Lee - Edgar Allan Poe
Atlının Türküsü - Federico Garcia Lorca
Ben de - Langston Hughes
Bir Zenci Kızın Türküsü - Langston Hughes
Çayhane - Ezra Pound
Gece. Şehir Uyumuş. - Aleksandr Blok
Hürriyet - Paul Éluard
Kanun - Wystan Hugh Auden
Pan Öldü - Ezra Pound
Şiir Sanatı - Paul Verlaine
Roman Çevirisi:
Buz Sarayı (1973 - Tarjei Vesaas)
Babalar ve Oğullar (1983 - Turgenyev)
Romanları:
Zifaftan Önce (1957 - Murat Tek adıyla)
Yağmurlu Sokak (1959 - Murat Tek adıyla)
Dullar Çıkmazı (1962 - Murat Tek adıyla)
Bir Gecede Üç Erkek (Murat Tek adıyla)
Aylaklar (1965)
Gizli Emir (1970)
İsa'nın Güncesi (1974)
Raziye (1975)
Şiir Üzerine Yazıları:
Anlamın Anlamı
Çağlar Geçiyor
Şiir Üzerine
Şiirin Vazgeçilmez Üç Dönemi
Şiirin Anlamı
Uzun Şiir - Kısa Şiir
Yarın Düşüncesi
Tiyatro Oyunları:
İçerdekiler (1965)
Mikadonun Çöpleri (1967)
Yarın Başka Koruda
Dikkat Köpek Var
Ölüler Konuşmak İster
Müfettişler (1972)
Ölümsüzler (1984)
Ödülleri:
1970 TRT Roman Armağanı (Gizli Emir ile)
1973 TDK Çeviri Ödülü (Buz Sarayı ile)
1976 Yeditepe Şiir Armağanı (Teknenin Ölümü ile)
1978 Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülü (Sözcükler ile)
1981 İş Bankası Büyük Ödülü (Ölümsüzlük Ardında Gılgamış ile)
1984 Enka Sanat Ödülleri (Mansiyon - Ölümsüzler ile)
1991 TÜYAP Onur Ödülü
2000 Aydın Doğan Vakfı Şiir Ödülü
OKTAY RIFAT HOROZCU(1914-1988)
lk şiiri 1936'da Varlık dergisinde yayımlandı. Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday ile Varlık dergisinde başlattıkları atılım "Garip" adı verilen şiir akımının doğmasına neden oldu.
İlk şiirlerinde, diğer arkadaşları gibi, kentte yaşayan insanların günlük yaşamlarını işledi. Etkileyici gücünü şaşırtıcı buluşlardan, alay ve yergiden alan, dili yalın, 4-5 dizelik şiirler yazdı.
1944'ten sonra Aile, Yaprak, Yeditepe, Yeni Dergi gibi dergilerde yayınlanan şiirleriyle etkili oldu.
"Yaşayıp Ölmek ve Avarelik Üstüne Şiirler" kitabında bir yandan Garip çizgisini sürdürürken bir yandan geleneksel biçimler denedi. Yarım ve tam uyaklar kullandığı bu dönem şiirlerinde halk şiiri geleneğini geliştirmeye çalıştı.
Şiirinin üçüncü evresinde toplumsal sorunları konu alan şiirlere ağırlık verdi. Halk deyişlerinden yararlanarak alaya, yergiye dayalı şiirler yazdı. "Aşağı Yukarı" ve "Karga ile Tilki" kitaplarında özgün bir söyleyişe ulaştı.
Yer yer düzyazıya hatta senaryoya yaklaşan uzun şiirlerinde yöresel ağızlardan argoya kadar konuşma dilinin değişik ve zengin olanaklarını kullandı.
1960'lara doğru giderek soyutlaşan bir şiire yöneldi. Yoğun düşünce ve duyarlılıkla geleneksel ölçülere benzer biçimlerde işlenmiş ürünler verdi. İkinci Yeni anlayışına yaklaşmıştır. “Perçemli Sokak” kitabındaki şiirleri bu özellikleri yansıtmaktadır.
Çağdaş sanatın gelişmelerini ve sorunlarını ele alan yazılar, şiir çevirileri, oyunlar ve oyun çevirileri yayımladı.
ESERLERİ
Şiir:
Garip 1941 (Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday'la)
Yaşayıp Ölmek Aşk ve Avarelik Üstüne Şiirler 1945
Güzelleme 1945
Aşağı Yukarı 1952
Karga ile Tilki 1954
Perçemli Sokak 1956
Âşık Merdiveni 1958
Elleri Var Özgürlüğün 1966
Şiirler 1969
Yeni Şiirler 1973
Çobanıl Şiirler 1976
Bir Cigara İçimi 1979
Elifli 1980
Denize Doğru Konuşma 1982
Dilsiz ve Çıplak 1984
Koca Bir Yaz 1987
Roman:
Bir Kadının Penceresinden 1976
Danaburnu 1980
Bay Lear 1982
Tiyatro:
Birtakım İnsanlar 1961
Kadınlar Arasında 1966
Yağmur Sıkıntısı, Toplu Oyunlar 1988
Ödülleri:
1955 Yeditepe Şiir Ödülü Karga ile Tilki kitabıyla
1970 Türk Dil Kurumu Şiir Ödülü Şiirler kitabıyla
1980 Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülü Bir Cigara İçimi kitabıyla
1981 Madaralı Roman Ödülü Danaburnu romanıyla
1984 Behçet Necatigil Şiir Ödülü Dilsiz ve Çıplak kitabıyla